mandag 8. mars 2010

Redigering av bilder ved bruk av "Nivåer" (Levels)

Her kommer en tutorial på hvordan du kan redigere bilder enkelt i Gimp. Dette er et program som er svært likt Photoshop, men gratis :) Jeg ikke noe guru når det kommer til bilderedigering, men tenkte jeg kunne dele noen enkle tips jeg har lett meg frem til på nett.

Her kommer en kjapp måte man kan få bildene litt klarere på ved å bruke "Nivåer".


Før
Etter

Steg 1. Åpne bildet du vil bruke.

 Skaler bildet til den størrelsen du vil ha.
(Verktøylinjen: Bilde > Skaler bilde. En plass mellom 500 og 1000 pixler gir gode bloggbilder )

Steg 2.
  Dupliker bildet ved å trykk Crtl+D. Når du jobber på dublikatet så er det lett å se endringene du gjør underveis, ved å trykke øyet av og på.

Steg 3.
Nå over det det som er morro :)

 Trykk på Farger > Nivåer


Her kan man leke seg litt for å oppnå ønsket resultat ved å dra i pilene. Men dette er bilderedigering på lavt nivå, så nøyer jeg meg med å trykk på Auto > OK og vips ....


 Så har bildet fått et mye skarpere utseende.

Lykke til!

Ingen kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin